Het procedureel verloop vanaf de aanvraag

Belangrijk: Aanvragen kunnen pas worden ingediend vanaf 1 januari 2024.
Voor deze datum is het mogelijk om jouw aanvraag voor te bereiden in het platform, maar nog niet om deze door te sturen naar het secretariaat van de Kunstwerkcommissie.

Tips voor een vlotte behandeling van jouw aanvraag:  

  1. Controleer of je alles volledig en correct hebt ingevuld vooraleer je aanvraag in te dienen. Ga zeker na of je de juiste bestanden als bijlage hebt toegevoegd.  
  2. Kijk na het indienen van jouw aanvraag af en toe eens in de spamfolder van jouw mailbox. Het kan zijn dat de Commissie contact met jou probeert op te nemen.  
  3. Activeer jouw E-box. Op deze manier ontvang je jouw beslissing het snelst.1

Alvorens jouw aanvraag in te dienen, raden wij aan om deze goed te controleren op volledigheid. Kijk na of de info die je hebt ingevuld correct is en of je overal de juiste bijlagen hebt toegevoegd. Eenmaal je je aanvraag hebt ingediend, kan je hier geen veranderingen meer aan aanbrengen.  

Heb je nog niet meteen alle informatie? Dit is niet erg. Je kan op eigen tempo jouw dossier geleidelijk aan aanvullen. Dit kan gespreid gaan over meerdere dagen. Je kan dus meerdere keren op verschillende tijdstippen jouw profiel openen en aanvullen. De gegevens die je invult worden automatisch opgeslagen op het platform.  

Heb je alles volledig ingevuld en nagekeken? Klik dan pas op de knop ‘aanvragen’. Deze knop zorgt ervoor dat je jouw aanvraag officieel indient en dat alle gegevens in jouw dossier worden doorgezonden. Dit zorgt er ook voor dat je tijdelijk geen wijzigingen meer zal kunnen doen:

  1. aan de activiteiten die je hebt ingediend en
  2. aan jouw antwoorden op de vragenlijst starter (indien van toepassing2).
     

Jouw aanvraag wordt tijdelijk ‘bevroren’ in afwachting van een beslissing de Kunstwerkcommissie. Dit is geen technische fout. Het gedeelte ‘profiel’ (korte omschrijving, opleiding, sociale mediaprofielen) blijft wel open voor bewerking door de kunstwerker. De Commissie houdt echter enkel rekening met de versie op het ogenblik van indiening van de aanvraag. Zij ontvangen als het ware een ‘foto’ van de aanvraag. Latere aanpassingen aan dit gedeelte worden bijgevolg niet in overweging genomen.


Bij het indienen van je aanvraag voor een kunstwerkattest, zal je geen keuze zien tussen een aanvraag voor een ‘gewoon’ kunstwerkattest, een aanvraag voor een kunstwerkattest ‘starter’ en een aanvraag voor een kunstwerkattest ‘plus’. Dit is normaal. Als aanvrager kan je niet kiezen voor welk type attest je een aanvraag indient. Het is de Kunstwerkcommissie die op basis van de info in jouw dossier zal beslissen welk type attest kan worden toegekend.

Je ontvangt een automatische mailbevestiging van de ontvangst van jouw aanvraag.


Zie je geen automatische mail verschijnen in je mailbox? Kijk dan zeker na of deze zich niet in jouw spamfolder bevindt. Duidt het mailadres van deze meldingsmail aan als veilige afzender, of raadpleeg na het indienen van jouw aanvraag zeker op regelmatige basis of je geen meldingen hebt ontvangen van Working in the Arts.

Dit is zeer belangrijk.

 

Sommige mails roepen op tot actie van de aanvrager en geven aanleiding tot een automatische afsluiting van jouw aanvraag indien hier geen tijdig gevolg aan werd gegeven.

  1. Onderzoek van het dossier door het secretariaat van de Commissie

    Eenmaal je jouw aanvraag hebt ingediend, komt dit terecht bij het secretariaat van de Kunstwerkcommissie. Het secretariaat controleert of jouw dossier volledig is.

    Vraag tot aanvullende informatie

    Het secretariaat van de Kunstwerkcommissie onderzoekt het dossier.

    Als er bepaalde documenten of informatie ontbreekt, neemt het secretariaat contact met je op om die op te vragen.

    Je hebt maximaal 30 dagen de tijd om de gevraagde informatie aan te leveren. Om geen vertraging op te lopen in de behandeling van jouw aanvraag, bevelen wij echter aan om hier niet mee te wachten en dit zo snel mogelijk te doen. 
     

    Wanneer het secretariaat jou om bijkomende informatie vraagt, zal je bepaalde delen van jouw dossier tijdelijk opnieuw kunnen bewerken.

    Opgelet: je zal enkel aanpassingen kunnen doen aan die delen waar de vraag van het secretariaat betrekking op heeft. De overige onderdelen van jouw aanvraag blijven bevroren.
     

    Je ontvangt een automatische mailbevestiging van de ontvangst van jouw antwoord op de vraag tot aanvullende informatie.

     

    Annulering van de aanvraag

    Opgelet: het is belangrijk om op tijd te reageren op de vraag tot aanvullende informatie van het secretariaat. Voeg je de gevraagde informatie niet toe binnen de voorziene termijn, dan wordt jouw aanvraag automatisch geannuleerd en zal deze niet worden voorgelegd aan de Commissie.

    Je ontvangt een automatische mailbevestiging van de annulering van jouw aanvraag.

     
  2. Dossier wordt doorgezonden naar de Commissie

    Is jouw aanvraag volledig, dan wordt deze doorgezonden naar de Kunstwerkcommisisie.

    Het secretariaat zal de behandeling van het dossier inplannen op het eerst mogelijke beschikbare moment. Deze datum is afhankelijk van de beschikbaarheden van de commissieleden en de toestroom van het aantal dossiers.

Wens je af te zien van je aanvraag, dan is het mogelijk om jouw aanvraag in te trekken. In dit geval annuleert het secretariaat de aanvraag op jouw verzoek.

Intrekking van jouw aanvraag is mogelijk tot 48 uur voor het dossier voorkomt op de Commissie. Eenmaal de Commissie jouw dossier in behandeling heeft genomen, is het niet langer mogelijk om jouw aanvraag in te trekken.

Je ontvangt een automatisch mailbevestiging van de intrekking van jouw aanvraag.

  1. Behandeling in beperkte kamer

    Aanvragen tot het verkrijgen van een kunstwerkattest worden standaard voorgelegd aan de Kunstwerkcommissie in beperkte samenstelling.

    De Kunstwerkcommissie bestaat uit verschillende vaste kamers met elk 6 leden. Elk van deze beperkte kamers is gespecialiseerd in verschillende domeinen van de kunsten en artistiek activiteiten:

    • 3 kunstwerkdeskundigen
    • 1 vertegenwoordiger van de federale administratie
    • 1 vertegenwoordiger van de vakbonden 
    • 1 vertegenwoordiger van werkgeversorganisaties of zelfstandigenorganisaties
       

    De Commissie in beperkte samenstelling neemt haar beslissingen bij unanimiteit.

    Lukt het de Commissie in beperkte samenstelling niet om unaniem tot een beslissing te komen, dan wordt jouw dossier doorgezonden van de beperkte naar de uitgebreide kamer.
     

  2. Doorverwijzing naar uitgebreide kamer

    Als er bij de beraadslaging in de beperkte kamer geen unanimiteit is, of op gemotiveerd verzoek van een vertegenwoordiger van één van de federale administraties (RSZ, RVA, RSVZ) aanvaard door de voorzitter van de kamer, wordt het doorverwezen naar de uitgebreide kamer.

    De kunstwerkcommissie in uitgebreide kamer is tweetalig samengesteld en bestaat uit de volgende leden: 

    • de voorzitter van de Kunstwerkcommissie
    • 9 kunstwerkdeskundigen (minstens 4 Franstalig en minstens 4 Nederlandstalig)
    • 3 vertegenwoordigers van de federale administraties (minstens 1 Franstalige en minstens 1 Nederlandstalige)
    • 3 vertegenwoordigers van de vakbonden (minstens 1 Franstalige en minstens 1 Nederlandstalige)
    • 3 vertegenwoordigers van de werkgeversorganisaties en de organisaties van zelfstandigen (minstens 1 Franstalige en minstens 1 Nederlandstalige)
    • facultatief: vertegenwoordigers benoemd door de Gemeenschappen


    Deze uitgebreide kamer beslist met een meerderheid van 60% van de stemmen.

    De kunstwerkdeskundigen beschikken samen over 50% van de stemmen. De vertegenwoordigers van de federale administraties, de vertegenwoordigers van de vakbonden en de vertegenwoordigers van de werkgeversorganisaties en de zelfstandigen beschikken elk over een derde van 50% van de stemmen.

    De voorzitter en de vertegenwoordigers aangeduid door een Gemeenschap hebben een raadgevende stem.
     
  3. Convocatie
     

    De convocatie is een mogelijkheid die de Commissie heeft, maar deze maakt geen deel uit van de standaardbehandeling van een dossier. Jouw dossier zal in de meeste gevallen worden behandeld zonder uitnodiging tot verschijning.

    • Uitnodiging tot verschijning
       

      Besluit de Commissie dat zij het nodig vindt om tot een convocatie over te gaan, dan ontvang je een uitnodiging tot verschijning via mail.

      Het secretariaat van de Commissie doet een voorstel van datum en uur. Dit voorstel is gebaseerd op de planning en de beschikbaarheden van de Commissie.

      Is het absoluut onmogelijk om aanwezig te zijn op de voorgestelde datum en het voorgestelde uur? Gelieve contact op te nemen met het secretariaat van de Kunstwerkcommissie via 02 528 62 57. Hou er rekening mee dat uitstel van de convocatie ook een uitstel betekent in de behandeling van jouw dossier.

      Je hebt maximaal 30 dagen de tijd om te antwoorden op de uitnodiging tot verschijning.
        

    • Annulatie van de aanvraag
       
      Opgelet: het is belangrijk om op tijd te reageren op de uitnodiging tot verschijning. Antwoord je niet op de convocatie binnen de voorziene termijn, dan wordt jouw aanvraag automatisch geannuleerd en zal deze niet worden voorgelegd aan de Commissie. 
       

      Je ontvangt een automatische mailbevestiging van de annulering van jouw aanvraag.

    • Praktisch verloop
       

      De convocatie zal plaatsvinden in de gebouwen van de FOD Sociale Zekerheid. Er wordt verwacht dat je op de overeengekomen datum en het overeengekomen uur in persoon aanwezig bent op volgend adres:

      Kruidtuinlaan 50
       1000 Brussel
      België

      Gelieve je tien tot vijftien minuten voor afspraak aan te melden aan de balie in de inkomhal van het gebouw.

      De bedoeling van de convocatie is dat je mondeling extra uitleg geeft bij je dossier en eventuele vragen van de commissieleden beantwoordt, zodat de Commissie goed geïnformeerd een beslissing kan nemen over jouw dossier.

      Tijdens dit gesprek heb je de mogelijkheid – indien je dit wenst – om je te laten bijstaan door een advocaat of door een andere persoon in het bezit van een schriftelijk mandaat. Dit is echter geenszins verplicht.

      De mondelinge toelichting dient plaats te vinden in de taal van de aanvraag (Nederlands, Frans of Duits). Ben je deze taal niet machtig, dan kan je je laten bijstaan door een persoon die voor jou zal tolken. Deze persoon dient dan ook te beschikken over een schriftelijk mandaat.
       

      Jouw antwoorden op de vragen van de Commissie zullen worden neergeschreven in een verslag. Dit verslag krijg je nadien te lezen. Heb je geen opmerkingen bij hetgeen werd genoteerd? Dan vragen we om het verslag te ondertekenen voor goedkeuring.

Je ontvangt een automatische mail met melding dat de Commissie een beslissing heeft genomen in jouw dossier.

Is jouw E-box actief? Dan ontvang je de beslissing in jouw E-box. De beslissing zal in dit geval niet per post worden verzonden, tenzij blijkt dat je het document in jouw E-box niet hebt geopend binnen een termijn van 5 dagen. In dit geval wordt de beslissing ook via post opgestuurd. Na 3 dagen ontvang je een herinnering dat er zich een ongeopend bericht in jouw E-box bevindt.

Is jouw E-box niet actief? Dan ontvang je de beslissing via post.

Je kan de beslissing eveneens raadplegen in jouw profiel op het digitale platform Working in the Arts.

De Commissie heeft een indicatieve termijn van drie maanden om uw aanvraag te behandelen zodra deze volledig is verklaard door het secretariaat, d.w.z. zodra uw dossier in orde is bevonden en er geen verdere vragen of verduidelijkingen nodig zijn. 

 

Er bestaan twee mogelijkheden om beroep aan te tekenen: enerzijds het intern beroep voor de Kunstwerkcommissie zelf en anderzijds het beroep voor de arbeidsrechtbank.

Opgelet: je kan niet tegelijk een intern beroep en een beroep bij de arbeidsrechtbank instellen. Bovendien kan je, indien je een beroep instelt bij de arbeidsrechtbank, geen intern beroep meer aantekenen tegen dezelfde beslissing. Het is echter wel mogelijk om eerst een intern beroep aan te tekenen en, zodra de Commissie een nieuwe beslissing heeft genomen, beroep aan te tekenen tegen deze tweede beslissing bij de arbeidsrechtbank.

 

a.    Intern beroep

Indien je niet akkoord gaat met de beslissing van de Commissie, kan je beroep aantekenen bij de Kunstwerkcommissie zelf binnen de maand na kennisgeving van deze beslissing. In dit geval zal de Commissie jouw dossier opnieuw in overweging nemen.

Om in beroep te kunnen gaan, moet je een verduidelijking of nieuwe gegevens bijbrengen die niet in jouw oorspronkelijke aanvraag stonden.

Dit beroep moet via het platform Working in the Arts worden ingediend.    

 

b.    Beroep voor de arbeidsrechtbank

Anderzijds kan tegen de beslissing van de Kunstwerkcommissie ook beroep worden ingesteld bij de arbeidsrechtbank.

Wens je een beroep aan te tekenen bij de arbeidsrechtbank, dan moet je jouw bezwaarschift binnen de maand na kennisgeving van de aangevochten beslissing aangetekend verzenden naar de arbeidsrechtbank.

De arbeidsrechtbank die bevoegd is, is de rechtbank in wiens rechtsgebied jouw woonplaats zich bevindt (adres in het rijksregister).

Met de link : Territoriale bevoegdheid  kan je opzoeken welke arbeidsrechtbank territoriaal bevoegd is.

a.    Na een weigeringsbeslissing, intrekking of annulatie van jouw aanvraag

Werd jouw aanvraag automatisch geannuleerd, ontving je een weigeringsbeslissing of heb je zelf jouw aanvraag ingetrokken, dan is het mogelijk om een nieuwe aanvraag in te dienen.
Om misbruik van dit systeem te vermijden, is het aantal keer dat je een aanvraag kan indienen per kalenderjaar beperkt. Per kalenderjaar kan je daarom maximum twee keer een aanvraag indienen.

b.    Na een beslissing tot toekenning van een kunstwerkattest 

Een aanvraag voor een nieuw kunstwerkattest kan op zijn vroegst twee jaar voor het einde van de geldigheidsduur van het geldige attest worden ingediend.

 

Twee uitzonderingen: 

  • Wanneer je een gewoon kunstwerkattest hebt, kan je ten vroegste vier jaar voor het einde van de geldigheidsduur van dit gewone attest, een nieuwe aanvraag voor een kunstwerkattest indienen. In andere woorden betekent dit dat het 1 jaar na de toekenning van een gewoon kunstwerkattest al opnieuw mogelijk is om een aanvraag in te dienen.
  • Wanneer je een gewoon kunstwerkattest hebt dat automatisch werd toegekend in kader van de overgangsmaatregel 2023-2024, kan je onmiddelijk een nieuwe aanvraag indienen.
    In dit geval geldt er geen wachttermijn. 3 

 

De Kunstwerkcommissie zal contact opnemen met de kunstwerker:

  • zes maanden vóór het verstrijken van de geldigheidsduur van zijn kunstwerkattest om hem eraan te herinneren dat de geldigheidsduur van zijn kunstwerkattest verstrijkt en hem erop te wijzen dat hij een nieuw kunstwerkattest kan aanvragen
  • bij het verstrijken van de geldigheidsduur van zijn kunstwerkattest om hem erop te wijzen dat de geldigheidsduur van zijn kunstwerkattest is verstreken.

1 Hoe weet ik dat er nieuwe documenten beschikbaar zijn? | eBox (myebox.be)

2 De vragenlijst ‘starter’ is enkel zichtbaar voor wie nooit eerder een kunstwerkattest heeft gehad.

3 Het idee hierachter is dat deze categorie van kunstwerkers anders geconfronteerd zou worden met de onmogelijkheid om een kunstwerkattest “plus” te bekomen gedurende een periode van 3 jaar, ongeacht of zij gedurende deze termijn al dan niet aan de (inkomens)voorwaarden voor een kunstwerkattest “plus” zouden voldoen.